نمونه سوال های فصل به فصل زیست شناسی (۱) دهم تجربی

نمونه سوال های فصل به فصل زیست شناسی (۱) دهم تجربی


درس زیست شناسی یک درس خواندنی است و با خوندن و خواندن می توانید زیست را یاد بگیرید. . در اینجا نحوۀ مطالعۀ درس زیست شناسی بصورت پیشنهاد گذاشته شده است اگر سعی کنید بصورت زیر زیست شناسی را مطالعه کنید حتماً موفق خواهید شد.

درس زیست شناسی را باید خط به خط و نکته به نکته و مو به مو بخوانید. نکته به نکته یعنی این که نکات مهم رو ببینید و خوب یاد بگیرید و مو به مو یعنی اینکه به واژه هایی مثل “و”، “یا”، “برخی”، “بعضی”، “ها”، “ترین” و حتی ویرگول ها توجه کنید. تمامی شکل ها و فعالیت ها و نمودارها رو باید از بالا تا پایین بررسی کنید و نکته برداری کنید. برای نکته برداری و یادداشت برداری، دفتر جداگانه نداشته باشید و تو خود کتاب این کار رو انجام بدین. باید تمام زوایا و گوشه های کتاب پر از یادداشت برداری بشه. بعد از خوندن هر فصل پیشنهاد اکید میشه که حتماً سوال های امتحانی رو جواب داده و تست بزنید و نکات تستی رو به بقیه یادداشت ها اضافه کنید. همراه با مرور باید کتاب تموم بشه. یعنی فقط نخونید و برید جلو بلکه دائماً مرور کنید. خیلی مرور کنید. بعد از تموم شدن این پروسه خطیر و البته زمانبر، نوبت میرسه به خوندن کل کتاب. حالا باید تمام فصل های اون کتاب رو در صورت وجود ارتباطات کوچیک، به هم وصل کنید. اگر نکته ای درباره فلان عضو بدن اومده و در یه فصل دیگه اسمی از همون عضو اومده باید اونها رو به هم مرتبط کنید. امید است با انتخاب روشی درست برای خواندن این درس به کسی تبدیل شوید که می تواند مطالب زیست شناسی سال های پیش را هم با امسالش ترکیب و به یک متخصص زیست شناس تبدیل شود.

در این قسمت ،تدریس درس زیست شناسی (۱) بصورت فصل به فصل گذاشته شده است. در هر جلسه ، نکات متن درس ، بصورت خط به خط و سطر به سطر آورده شده، حتماً با جلسات پیش بروید. در هر جلسه مشکلی داشتید ،دیدگاه و کامنت بزارید.

زیست شناسی (۱)


کتاب زیست شناسی ١ اولین کتاب زیست شناسی از دورۀ دوم متوسطه است که برای پایۀ دهم و رشتۀ تجربی تألیف و چاپ شده است. این کتاب ادامه اجرای برنامۀ ١٢ ساله حوزه تربیتی و یادگیری علوم تجربی است که از دورۀ ابتدایی آغاز و در سه سال اوّل متوسطه در قالب کتاب های علوم تجربی ادامه یافته و به دوره دوم متوسطه رسیده است.برنامه زیست شناسی براساس راهنمای برنامه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی و منطبق با برنامۀ درسی ملّی تدوین شده است. اهداف این برنامه مطابق با برنامۀ درسی ملّی در سه عرصۀ ارتباطی یعنی ارتباط انسان با خود، خلق و خلقت که مبتنی بر ارتباط او با خداوند متعال است، تعریف شده و در جهت تقویت پنج عنصر (تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) پیش خواهد رفت.بر این اساس مهم ترین شایستگی های مدنظر حوزه علوم تجربی که درس زیست شناسی تلاش می کند در دانش آموز تحقق یابد،
عبارت اند از:

  1. نظام مندی طبیعت را براساس درک و تحلیل مفاهیم، الگوها و روابط بین پدیده های طبیعی به عنوان آیات الهی کشف و گزارش می کند و نتایج آن را برای حل مسائل حال و آینده در ابعاد فردی و اجتماعی در قالب ایده یا ابزار ارائه می دهد / به کار می گیرد.
  2. با ارزیابی رفتارهای متفاوت در ارتباط باخود و دیگران در موقعیت های گوناگون زندگی، رفتارهای سالم را انتخاب می کند/ گزارش می کند / به کار می گیرد.
  3. با درک ماهیت، روش و فرایند علم تجربی، امکان به کارگیری این علم را در حل مسائل واقعی زندگی (حال و آینده)، تحلیل و محدودیت ها و توانمندی های علوم تجربی را در حل این مسائل گزارش می کند.
  4. با استفاده از منابع علمی معتبر و بهره گیری از علم تجربی، می تواند ایده هایی مبتنی بر تجارب شخصی، برای مشارکت در فعالیت های علمی ارائه دهد و در این فعالیت ها با حفظ ارزش ها و اخلاق علمی مشارکت کند.

با توجه به زمینۀ انتخاب شده برای این کتاب یعنی کسب ماده و انرژی و نیز تأکید برنامۀ درسی ملّی بر آموزش زمینه محور و لزوم ارائۀ محتوایی که با زندگی حال و آیندۀ دانش آموزان ارتباط داشته باشد، موضوع های زیر در این کتاب گنجانده شده اند:

  • معرفی زیست شناسی، محدودۀ علوم تجربی، مرزهای حیات؛
  • زیست شناسی در خدمت جامعه انسانی از جمله تهیۀ غذای سالم و کافی، حفظ محیط زیست و تأمین سلامت انسان؛
  • آشنایی با دستگاه های مختلف بدن انسان، بعضی از بیماری های مرتبط با آنها و مقایسۀ دستگاه های بدن انسان با جانوران دیگر؛
  • آشنایی با ساختار گیاهان و چگونگی جذب و دفع در آنها.

حال که با انگیزۀ ایجاد این کتاب آشنا شدید بهتر است به محتویات این کتاب بپردازیم.

فصل ۱ دنیای زنده

پروانه های مونارک یکی از شگفت انگیزترین مهاجرت ها را به نمایش می گذارند. جمعیت این پروانه ها هر سال هزاران کیلومتر را از مکزیک تا جنوب کانادا و بالعکس می پیماید. چگونه پروانه های مونارک مسیر خود را پیدا می کنند و راه را به اشتباه نمی روند؟

آیا علم زیست شناسی قادر است همۀ رازهای حیات را بیابد؟ زیست شناسان علاوه بر تلاش برای
پی بردن به رازهای آفرینش، سعی می کنند یافته های خود را در بهبود زندگی انسان به کار برند.
موجودات زنده چه ویژگی هایی دارند که آنها را از موجودات غیر زنده متمایز می کند.

پاراگراف های بالا مقدمه و هدف های دنیای زنده است که انتظار می رود در سه گفتار زیر به این پرسش ها پاسخ داده شود.

گفتار ۱ . زیست شناسی چیست ؟
گفتار ۲. گسترهٔ حیات
گفتار ۳. یاخته و بافت در بدن انسان

بیشتر بخوانید در صفحۀ دنیای زنده.

فصل ۲ گوارش و جذب مواد

غذا خوردن یکی از لذت های زندگی است؛ اما فراتر از آن، غذایی که می خوریم، در گذر از دستگاه
گوارش به شکلی در می آید که می تواند مواد و انرژی لازم برای سالم ماندن، درست عمل کردن و
رشد و نمو یاخته های بدن را فراهم کند.
بدن ما چگونه انواع غذاها را برای ورود به یاخته ها آماده می کند؟
اضافه وزن چگونه به وجود می آید و چه مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند؟
چرا برخی افراد با اینکه غذای کافی و گوناگون می خورند، دچار کمبود مواد مغذی هستند؟
گوارش در سایر جانداران چه شباهت ها و تفاوت هایی با گوارش انسان دارد؟
برای پاسخ به این پرسش ها، از طریق سه گفتار زیر با دستگاه گوارش آشنا می شویم و عملکرد آن را در انسان و برخی جانوران بررسی می کنیم.
گفتار ۱. ساختار و عملکرد لولۀ گوارش
گفتار ۲. جذب مواد و تنظیم فعّالیت دستگاه گوارش
گفتار ۳. تنوع گوارش در جانداران

بیشتر بخوانید در صفحۀ گوارش و جذب مواد.

فصل ۳ تبادلات گازی

نفس کشیدن، یکی از ویژگی های آشکار در بسیاری از جانوران است. اما آیا در همۀ جانوران به یک شکل انجام می شود؟ هدف از آن چیست؟هوای آلوده به کدام بخش دستگاه تنفسی آسیب می رساند؟ افرادی که به دخانیات روی می آورند، چگونه به بدن خود آسیب می رسانند؟ اینها فقط بخشی از پرسش هایی است که پاسخ آنها را با مطالعۀ سه گفتار زیر به دست خواهیم آورد.

گفتار ۱. ساز و کار دستگاه تنفس در انسان
گفتار ۲. تهویۀ ششی
گفتار ۳. تنوع تبادلات گازی

بیشتر بخوانید در تبادلات گازی.

فصل ۴ گردش مواد در بدن

دومین عمل موفقیت آمیز پیوند قلب مصنوعی در ایران در سال ۱۳۹۴ در بیمارستان قلب شهید رجایی
تهران روی مردی ۵۹ ساله انجام شد که سه بار سکته کرده و برون ده قلبی او به ۱۰ درصد رسیده بود. منظور از رگ نگاری، رگ های اکلیلی، قلب مصنوعی، برون ده قلب و… چیست؟ آیا همۀ جانداران
گردش مواد دارند؟ گردش مواد در انسان با بقیۀ مهره داران چه تفاوتی دارد؟ در این فصل با آشنایی
بیشتر با دستگاه گردش مواد در انسان و بعضی جانوران، طی چهار گفتار زیر پاسخ بسیاری از پرسش ها را خواهید یافت.

گفتار ۱. قلب
گفتار ۲. رگ ها
گفتار ۳. خون
گفتار ۴. تنوع گردش مواد در جانداران

بیشتر بخوانید در گردش مواد در بدن.

فصل ۵ تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد

گرچه ما انسان ها در خشکی زندگی می کنیم اما یاخته های ما با محیط مایع در ارتباط اند. آنچه دربارۀ این محیط مایع حائز اهمیت است، مشابه بودن غلظت آن با غلظت درون یاخته ها یا به عبارت دقیق تر مشابه بودن فشار اسمزی آنهاست. اگر غلظت مایع اطراف یاخته ها رقیق تر یا غلیظ تر از یاخته ها باشد، تهدیدی جدی برای ادامۀ حیات ما خواهد بود؛ چون ممکن است به ورود بیش از حد آب به یاخته یا خروج آب از آن منجر شود. بدن ما چگونه فشار اسمزی مایع اطراف یاخته ها را تنظیم می کند؟ چگونه ترکیب شیمیایی آن را ثابت نگه می دارد؟ آیا روش هایی که بدن انسان به کار می گیرد، در سایر جانوران هم دیده می شوند؟ ادرار چگونه تشکیل می شود؟ ترکیب شیمیایی ادرار چه اطلاعاتی را دربارۀ وضعیت درونی بدن فراهم م یکند؟ اینها نمونه پرسش هایی است که پاسخ آنها را طی سه گفتار زیر خواهیم یافت.

گفتار ۱. هم ایستایی و کلیه ها
گفتار ۲. تشکیل ادرار و تخلیۀ آن
گفتار ۳.تنوع دفع و تنظیم اسمزی در جانداران

بیشتر بخوانید در تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد.

فصل ۶ از یاخته تا گیاه

امروزه نهان دانگان بیشترین گونه های گیاهی روی زمین را تشکیل می دهند. این گیاهان گرچه در جای خود ثابت اند؛ اما مانند جانوران به ماده و انرژی نیاز دارند. گیاهان برخلاف جانوران نمی توانند برای تأمین ماده و انرژی مورد نیاز خود از جایی به جای دیگر بروند و با احساس خطر، فرار یا به عامل خطر حمله کنند. چه ویژگی هایی به گیاهان کمک می کند تا بتوانند بر محدودیت ساکن بودن در محیط غلبه کنند؟ چگونه گیاهان می توانند در محیط های متفاوت، زندگی کنند؟ از طرفی گیاهان افزون بر اینکه منبع غذا برای مردم اند، تأمین کنندۀ مواد اولیۀ صنایعی، مانند داروسازی و پوشاک نیزهستند. گیاهان چه ویژگی هایی دارند که مواد اولیۀ چنین صنایعی را تأمین می کنند؟ اولین قدم برای یافتنِ پاسخ چنین پرسش هایی، دانستن ویژگی های یاختۀ گیاهی و چگونگی سازمان یابی یاخته ها در گیاهان آوندی و شکل گیری پیکر آنهاست.در سه گفتار زیر به این موضوع ها پرداخته شده اسب.

گفتار ۱. ویژگی های یاختۀ گیاهی
گفتار ۲. سامانۀ بافتی
گفتار ۳. ساختار گیاهان

بیشتر بخوانید در از یاخته تا گیاه.

فصل ۷ جذب و انتقال مواد در گیاهان

گرچه بیشتر گیاهان می توانند به وسیلۀ فتوسنتز، بخشی از مواد موردنیاز خود مانند کربوهیدرات و در پی آن پروتئین و لیپید را تولید کنند؛ اما همچنان به مواد مغذّی مانند آب و مواد معدنی نیاز دارند. گیاهان، این مواد را به کمک اندام های خود، به ویژه ریشه ها جذب می کنند. گیاهان چه ساز وکارهایی برای جذب مواد مورد نیاز و نیز انتقال آنها به اندام های خود دارند؟ مواد حاصل از فرایند فتوسنتز چگونه به سراسر گیاه منتقل می شوند؟ در این فصل با سه گفتار زیر به فرایندهای مربوط به تغذیه، جذب و انتقال گیاهان پرداخته شده است.

گفتار ۱.تغذیۀ گیاهی
گفتار ۲. جانداران مؤثر در تغذیۀ گیاهی
گفتار ۳. انتقال مواد در گیاهان

بیشتر بخوانید در جذب و اتقال مواد در گیاهان.

با استفاده از راهنمایی های یادگیری ارائه شده در این قسمت دانش خود را در مورد زیست شناسی(۱) افزایش دهید.فیلم های کوتاه ویدیویی و تدریس های ویدیویی از سایت های مختلف جمع آوری شده تا همۀ اطلاعاتی را قرار بود در کلاس های حضوری کسب کنید اینجا در ژن پو از دست ندهید . لذت ببرید.

جدول بارم بندی نمرات هر فصل


شمارۀ فصل

عنوان فصل

نوبت اول (نمره)

نوبت دوم (نمره)

نوبت شهریور(نمره)

فصل ۱

دنیای زنده

۴

۱

۲

فصل ۲

گوارش و جذب مواد

۵

۱.۵

۳

فصل ۳

تبادلات گازی

۴

۱

۲

فصل ۴

گردش مواد در بدن*

۴ نمره

تا آخر صفحه ۵۴

۱.۵

۳.۵

-

۲.۵ نمره

از اول صفحه ۵۶ تا آخر فصل

فصل ۵

تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد

-

۲.۵

۱.۵

فصل ۶

از یاخته تا گیاه

-

۴.۵

۳

فصل ۷

جذب و انتقال مواد در گیاهان

-

۳.۵

۲.۵

فعالیت

۳ نمره

فقط فعالیت نوبت اول

۲ نمره

فقط فعالیت نوبت دوم

۲.۵ نمره

تمام فعالیت ها

تعداد سوالات زیست دهم در کنکور ۱۴۰۰:


هنوز اجرا نشده است.

تعداد سوالات زیست دهم در کنکور ۹۹: ۱۸ سوال از ۵۰ سوال


  • فصل اول (دنیای زنده): ۰ سوال مستقیم!
  • فصل دوم (گوارش): ۵ سوال
  • فصل سوم (تبادلات گازی): ۳ سوال
  • فصل چهارم (گردش مواد): ۷ سوال
  • فصل پنجم (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد): ۲ سوال
  • فصل ششم (از یاخته تا گیاه): ۱ سوال
  • فصل هفتم (جذب و انتقال مواد در گیاهان): ۰ سوال مستقیم!

بودجه بندی سوالات زیست کنکور ۹۸ (نظام جدید)

تعداد سوالات زیست دهم در کنکور ۹۸: ۱۷ سوال از ۵۰ سوال


  • فصل اول (زیست شناسی، دیروز، امروز و فردا): ۰ سوال!
  • فصل دوم (گوارش): ۳ سوال
  • فصل سوم (تبادلات گازی): ۲ سوال
  • فصل چهارم (گردش مواد): ۵ سوال
  • فصل پنجم (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد): ۲ سوال
  • فصل ششم (از یاخته تا گیاه): ۳ سوال
  • فصل هفتم (جذب و انتقال مواد در گیاهان): ۲ سوال

معلم زیست شناسی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *