ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد

[ad_1]

امروز (26 آذرماه)، صد‌و‌بیستمین سالگرد اولین پرواز انسان است که توسط اُرویل (Orville) و ویلبر (Wilbur) رایت (برادران رایت) انجام شد. پرواز 12 ثانیه‌ای آن‌ها با هواپیمایی نیرومند و سنگین‌تر از هوا که به پرنده رایت (Wright Flyer) معروف است، دوره جدیدی از هوانوردی و اکتشافات را آغاز کرد که باعث تحول جهان شد.

هرچند برادران رایت اولین کسانی نبودند که ماشین‌های پرنده را آزمایش کردند، اما آن‌ها اولین کسانی بودند که موفق به ساخت یک هواپیمای قابل کنترل و پایدار شدند که بتواند با قدرت خود بلند شود، پرواز کند و فرود بیاید. آن‌ها این کار را با اختراع یک سیستم کنترل سه محوره انجام دادند که باعث می‌شد با تغییر زاویه بال‌ها، سکان و سکان افقی هواپیما را هدایت کنند. آن‌ها همچنین موتور و پیش‌ران هواپیما را با مهارت‌های مکانیکی و دانش آیرودینامیک خود طراحی کردند و ساختند.

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند که هر کدام طولانی‌تر و سریع‌تر از پروازهای قبلی بود. طولانی‌ترین پرواز آن‌ها 59 ثانیه طول کشید و حدود 260 متر را طی کرد. پنج نفر شاهد این پرواز بودند که عکس گرفته‌شده توسط آن‌ها به یکی از نمادین‌ترین تصاویر تاریخ تبدیل شده است:

برادران رایت باعث تحول جهان شدند

اختراع برادران رایت باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شد و طی چند سال بعد، از هواپیماها برای اهداف نظامی، تجاری و تفریحی استفاده می‌شد و در مجموع فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای بشریت ایجاد کردند.

در جنگ جهانی اول اولین مأموریت‌های رزم و بمباران هوایی صورت گرفت و هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن‌ها توسعه پیدا کردند. اولین پرواز هوایی تجاری نیز سال 1914 انجام شد که مسیر «سنت پترزبورگ» (دومین شهر بزرگ روسیه) تا شهر «تمپا» در ایالت فلوریدا را در 23 دقیقه طی می‌کرد. اولین سرویس پست هوایی نیز سال 1918 تأسیس شد.

اولین پرواز برادران رایت همچنین الهام‌بخش چندین نسل از فضانوردان بوده است که به فضا رفته‌اند و دنیاهای دیگر را کاوش کرده‌اند. در واقع 65 سال پس از پرواز پیشگامانه آن‌ها، فضانوردان آپولو 11 برای اولین بار ردپای بشر را روی سطح غبارآلود ماه قرار دادند.

امروزه هوانوردی به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است و به انسان‌های سراسر جهان در زمینه‌هایی از جمله سفر، ارتباط و تجارت کمک می‌کند. با این وجود، می‌توان گفت که اولین پرواز برادران رایت نقطه عطفی بود که 120 سال پیش دنیا را برای همیشه تغییر داد.

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *