همکاری دو رقیب؛ اسپیس ایکس ماهواره‌های آمازون را به مدار می‌برد

[ad_1]

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برخی از ماهواره‌های اینترنتی پروژه کویپر آمازون را در سال 2025 به فضا خواهد فرستاد. آمازون درواقع از یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود برای انتقال ماهواره‌های اینترنتی پروژه کویپر به فضا کمک می‌گیرد. آمازون اعلام کرد که این شرکت از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برای سه پرتاب در سال 2025 استفاده خواهد کرد.

براساس اعلامیه آمازون، این شرکت برای استقرار ماهواره‌های پروژه کویپر در سه پرتاب از موشک اسپیس ایکس بهره خواهد برد. آمازون در پروژه کویپر می‌خواهد ماهواره‌‌های خود را در مدار پایین زمین قرار دهد تا درنهایت بتواند اتصال اینترنت را برای کاربران سراسر جهان فراهم کند. آمازون اولین ماهواره‌های آزمایشی پروژه کویپر را در ماه اکتبر (مهرماه 1402) به فضا پرتاب کرد و موفق شد به این سرویس اینترنت متصل شود و یک تماس ویدیویی دوطرفه برقرار کند. بااین‌حال، هنوز هم باید با استارلینک اسپیس ایکس که تاکنون حدود 5000 ماهواره را در مدار مستقر کرده است، رقابت جدی و مستمر داشته باشد.

رقابت و همکاری آمازون با اسپیس ایکس

با وجود رقابت بین این دو شرکت، عجیب نیست که آمازون از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برای پرتاب آینده خود استفاده کند. براساس گزارش قبلی وال استریت ژورنال، شرکت‌های ماهواره‌ای و سازمان‌های دولتی به‌شکل فزاینده‌ای به موشک‌های قابل استفاده مجدد اسپیس ایکس برای پرتاب‌های ثابت و ارزان‌تر متکی شده‌اند. شرکت ایلان ماسک تنها در شش‌ماهه اول سال 2023 حدود 88 درصد پروازها را تأمین کرده است.

بااین‌حال، اکثر ماهواره‌های آمازون همچنان توسط شرکت‌های بلو اوریجین، آریان اسپیس و ULA حمل خواهند شد. این شرکت در سال گذشته قرارداد 83 پرتاب را با این سه کمپانی منعقد کرد و می‌گوید با این پرتاب‌ها اکثر ماهواره‌های خود را به فضا خواهد فرستاد. آمازون برنامه‌ریزی کرده است که 3236 ماهواره را به فضا بفرستد. این شرکت قصد دارد ماهواره‌های پروژه کویپر بیشتری را در نیمه اول سال 2024 در مدار مستقر کند و آزمایش بتا را از اواخر سال آینده میلادی آغاز خواهد کرد.

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *