سلول (یاخته) چیست؟

سلول ها واحد های اساسی ساختمان همه موجودات زنده هستند. بدن انسان از تریلیون ها سلول تشکیل شده است. آنها ساختار بدن را فراهم می کنند، مواد مغذی را از غذا می گیرند، آن مواد مغذی را به انرژی تبدیل می کنند و عملکردهای تخصصی را انجام می دهند. سلول ها همچنین حاوی مواد ارثی بدن هستند و می توانند از خود کپی کنند.

سلول ها دارای بخش های زیادی هستند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. برخی از این قسمت ها که اندامک ها نامیده می شوند، ساختارهای تخصصی هستند که وظایف خاصی را در داخل سلول انجام می دهند.

سلول های انسانی شامل بخش های اصلی زیر است که به ترتیب حروف الفبا فهرست شده اند:

اسکلت سلولی

اسکلت سلولی شبکه ای از الیاف بلند است که چارچوب ساختاری سلول را تشکیل می دهد. اسکلت سلولی چندین عملکرد حیاتی دارد، از جمله تعیین شکل سلول، مشارکت در تقسیم سلولی و اجازه دادن به سلول ها برای حرکت. همچنین یک سیستم مسیر مانند را فراهم می کند که حرکت اندامک ها و سایر مواد را در داخل سلول ها هدایت می کند.

دستگاه گلژی

دستگاه گلژی مولکول های پردازش شده توسط شبکه آندوپلاسمی را بسته بندی می کند تا به خارج از سلول منتقل شود.

ریبوزوم ها

ریبوزوم ها اندامک هایی هستند که دستورالعمل های ژنتیکی سلول را برای ایجاد پروتئین پردازش می کنند. این اندامک ها می توانند آزادانه در سیتوپلاسم شناور باشند یا به شبکه آندوپلاسمی متصل شوند.

سیتوپلاسم

در داخل سلول ها، سیتوپلاسم از یک مایع ژله مانند (به نام سیتوزول) و دیگر ساختارهایی که هسته را احاطه کرده اند، تشکیل شده است.

شبکه آندوپلاسمی (ER)

این اندامک به پردازش مولکول های ایجاد شده توسط سلول کمک می کند. شبکه آندوپلاسمی نیز این مولکول ها را به مقصدهای خاص خود در داخل یا خارج سلول منتقل می کند.

غشای پلاسمایی

غشای پلاسمایی پوشش خارجی سلول است. سلول را از محیطش جدا می کند و اجازه می دهد مواد وارد سلول شوند و از آن خارج شوند.

لیزوزوم ها و پراکسی زوم ها

این اندامک ها مرکز بازیافت سلول هستند. آنها باکتری های خارجی را که به سلول حمله می کنند هضم می کنند، سلول را از شر مواد سمی خلاص می کنند و اجزای فرسوده سلول را بازیافت می کنند.

میتوکندری

میتوکندری ها اندامک های پیچیده ای هستند که انرژی از غذا را به شکلی تبدیل می کنند که سلول بتواند از آن استفاده کند. آنها ماده ژنتیکی خود را دارند، جدا از DNA موجود در هسته، و می توانند از خود کپی تهیه کنند.

هسته

هسته به عنوان مرکز فرماندهی سلول عمل می کند و جهت رشد، بلوغ، تقسیم یا مرگ را به سلول می فرستد. همچنین حاوی DNA (دئوکسی ریبونوکلئیک اسید)، ماده ارثی سلول است. هسته توسط غشایی به نام پوشش هسته احاطه شده است که از DNA محافظت می کند و هسته را از بقیه سلول جدا می کند.

  • 0
  • 55

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *