بلندپروازی ایلان ماسک؛ هدف‌گذاری برای 144 پرتاب اسپیس ایکس در 2024

[ad_1]

پس از ثبت رکوردهای متعدد در سال 2023، اسپیس ایکس درحال آماده‌شدن برای شکستن رکورد پرتاب موشک در سال 2024 است. در دسامبر 2023 (دی‌ماه 1402) شاهد بودیم که این شرکت پرتاب موشک فالکون 9 و دیگر عملیات‌های خود را تا حد امکان تسریع کرد تا به هدف خود یعنی تبدیل‌شدن به اولین شرکت در تاریخ بشر که 100 موشک را در یک سال پرتاب می‌کند، دست یابد. منتها چنین امری محقق نشد. حالا به‌نظر می‌رسد که این شرکت در سال 2024 می‌خواهد با 144 پرتاب رکوردی عجیب را به ثبت برساند.

به گفته معاون بخش پرتاب‌های موشک اسپیس ایکس، این شرکت درنظر دارد که در سال جاری میلادی 144 موشک پرتاب کند. بیش از نیمی از 97 موشکی که اسپیس ایکس در سال 2023 به فضا پرتاب کرد، به ماهواره‌های استارلینک اختصاص داشت و این شرکت قصد دارد در سال 2024 نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد. اسپیس ایکس قصد دارد هرچه سریع‌تر صورت فلکی ماهواره‌های استارلینک را کامل کند.

هدف اسپیس ایکس از پرتاب‌های سال 2024

افزایش سرعت تکمیل استارلینک در سال 2024 از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، زیرا چشم‌انداز رقابت در صنعت اینترنت ماهواره‌ای درحال تغییر است. درحالی‌که اسپیس ایکس به‌دلیل قابلیت استفاده مجدد فالکون 9 از مزیت رقابتی ویژه‌ای در کاهش هزینه‌های پرتاب به مدار پایین زمین برخوردار است، اما شرکت‌های بزرگ دیگری هم وارد این رقابت شده‌اند.

شرکت آمازون و بلو اوریجین «جف بزوس» درحال تدارک ارائه محصولات موشکی و اینترنتی مشابه اسپیس ایکس هستند. موشک جدید شرکت بلو اوریجین به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت استفاده مجدد داشته باشد و با موتورهای موشکی بزرگ‌تر می‌تواند محموله‌های سنگین‌تری را نسبت به فالکون 9 حمل کند.

البته 144 پرتاب یا به عبارت دیگر 12 پرتاب در ماه کار آسانی نیست و یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اسپیس ایکس در این زمینه ممکن است با آن مواجه شود، مدیریت زنجیره تأمین است. اگرچه اسپیس ایکس قادر به استفاده مجدد از بوستر فالکون 9 در مرحله اول است، باید برای هر پرتاب در مرحله دوم تجهیزات جدیدی تهیه کند.

درنتیجه، مرحله دوم هر پرتاب حساس‌ترین گلوگاه اسپیس ایکس در افزایش تعداد و سرعت پرتاب‌ها خواهد بود. اسپیس ایکس برای آنکه هر 2.5 روز یک موشک را پرتاب کند، باید هر هفته ده‌ها هزار قطعه تخصصی و مواد خام را از صدها فروشنده تأمین کند. کافی است یکی از عناصر اصلی در این زنجیره تأمین به‌موقع آماده نشود تا اسپیس ایکس از برنامه پرتاب موشک‌هایش عقب بیفتد.



[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *