هسته زمین هر 8.5 سال یک‌بار حرکت می‌کند

[ad_1]

بیگ بنگ: محققان چینی در تحقیقات جدید خود حرکت هسته زمین را در هر ۸.۵ سال یک بار کشف کرده‌اند که به طور بالقوه بر میدان مغناطیسی سیاره ما تأثیر می‌گذارد.

d

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، در زیر سطح سیاره ما، یک حرکت مسحورکننده در جریان است. یک تکان چرخه‌ای در هسته زمین و کشفی مهم که ممکن است پیامدهای قابل توجهی برای درک ما از میدان مغناطیسی زمین و دینامیک ژئوفیزیک داشته باشد.

دانشمندان چینی پدیده‌ای ریتمیک را کشف کرده‌اند. هر ۸.۵ سال یک بار، هسته درونی زمین یک لرزش ظریف حول محور چرخشی خود انجام می‌دهد. این یافته، ناشی از یک ناهماهنگی کوچک بین هسته داخلی زمین و گوشته آن است که لایه زیر پوسته که پایه سیاره ما است را تشکیل می‌دهد.

در عمق حدود 2896 کیلومتر، هسته زمین تقسیم شده است که شامل یک مرز بیرونی مایع در حال چرخش و یک لایه داخلی عمدتا جامد است. این منطقه چندین عملکرد مهم دارد از جمله طول روز و سپر مغناطیسی که از ما در برابر تابش خورشید محافظت می‌کند.

تغییرات آینده در شکل و حرکت هسته

نوسانات جدید در هسته داخلی به تغییرات احتمالی در شکل و حرکت هسته مایع اشاره دارد که به طور بالقوه منجر به تغییرات در میدان مغناطیسی زمین می‌شود. این نکته قابل توجه از تجزیه و تحلیل پیچیده حرکت قطبی زمین و اندازه‌گیری محور چرخشی سیاره ما نسبت به پوسته آن به دست آمده است که توسط محققان ژئوفیزیک به سرپرستی “هائو دینگ” از دانشگاه ووهان انجام شده است.

wIFMEjdjGVWFbdDueWjnYHINlsDPnjp

با مشاهده انحرافات ظریفی که هر ۸.۵ سال یک بار در حرکت قطبی اتفاق می‌افتد و همبستگی آنها با تغییرات جزئی در طول روز در سراسر کره زمین، دینگ و همکارانش وجود این حرکت هسته داخلی را تایید کردند. یافته‌های آنها نظریه‌های سنتی را به چالش می‌کشد. براساس فرضیه‌های سنتی یک هم‌ترازی بین هسته داخلی و محورهای چرخش گوشته وجود دارد.

این شیب ۰.۱۷ درجه‌ای بین هسته داخلی و گوشته ممکن است نشان از وجود یک نیمکره شمال غربی متراکم‌تر در هسته به همراه با تغییرات چگالی بین لایه‌های داخلی و خارجی آن باشد. “جان ویدیل” استاد علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیا، از این تحقیق به عنوان واحدهای سازنده اساسی برای درک سیاره ما استقبال کردند. این کشف درک مهمی در مورد پویایی هسته زمین فراهم می‌کند.

در حالی که عوامل جوی، اقیانوسی و آب‌شناسی به عنوان یک عامل در انحراف مشاهده شده رد می‌شوند، دانشمندان همچنان پیچیدگی این تجزیه و تحلیل را تایید می‌کنند و بیان دارند که نیاز به تخصص در رشته‌های مختلف دارد. این کشف وعده می‌دهد که روزی رابطه پیچیده بین دینامیک هسته درونی زمین و پدیده‌هایی را که بر جهان ما تأثیر می‌گذارد، از فعالیت‌های لرزه‌ای گرفته تا تغییرات در میدان مغناطیسی، آشکار شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

[ad_2]
Source link

  • 1
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *