تلسکوپ فضایی هابل تصویری از ابرهای معروف به گلبول منتشر کرد

[ad_1]

3 ژانویه 2002، تیم تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا تصویری از ابرهای تیره‌ درخشان و عجیب‌وغریب معروف به گلبول را منتشر کرد.

این گلبول‌ها در برابر درخشش قرمز گاز هیدروژن و ستاره‌های درخشان، در برابر ستارگان درخشان مجاور در منطقه شلوغ ستاره‌زایی، IC 2944، قرار گرفته‌اند.

سحابی IC 2944 پر از گازوغبار است که توسط یک خوشه شل از ستارگان پرجرم روشن و گرم می‌شود. این ستارگان بسیار داغ‌تر و بسیار پرجرم‌تر از خورشید ما هستند.

تصویر انتشار هیدروژن که به وضوح طرح کلی گوی‌های تاریک را نشان می‌دهد در فوریه 1999 با دوربین هابل (WFPC2) گرفته‌ شد. تصاویر دیگری که به تعیین رنگ واقعی ستارگان در میدان کمک کردند توسط تیم میراث هابل در فوریه 2001 گرفته‌ شد. نتیجه ترکیبی، یک تصویر چهار رنگ از فیلترهای قرمز، سبز، آبی و H-alpha است.

اخترشناس «دیوید تاکری»، اولین‌بار در سال 1950 این گلبول‌ها را رصد کرد. اما اخترشناسان هنوز در مورد منشأ و ماهیت آنها اطلاعات بسیار کمی دارند. به‌جز اینکه آنها به‌طور کلی با مناطق تشکیل ستاره، به‌دلیل وجود گاز هیدروژن مرتبط هستند.

به‌لطف وضوح بالای ارائه‌شده‌ توسط تلسکوپ فضایی هابل، اخترشناسان می‌توانند برای اولین‌بار ساختار پیچیده‌ این اجرام کروی را مطالعه کنند.

به‌نظر می‌رسد که گلبول‌ها به‌شدت شکسته‌ شده‌اند، گویی نیروهای درونی درحال نابودی آنها هستند. وقتی اخترشناسان رادیویی صدای خش خش ضعیف مولکول‌های درون گلبول‌ها را مشاهده کردند، متوجه شدند که این گلبول‌ها درواقع در حرکتی ثابت و کوبنده هستند و به‌صورت مافوق صوت در میان یکدیگر حرکت می‌کنند.

این پدیده ممکن است ناشی از تشعشعات فرابنفش قدرتمند از ستارگان درخشان و پرجرم باشد که گاز را در ناحیه اطراف گرم می‌کند و باعث انبساط و جریان در برابر گلبول‌ها و درنهایت نابودی آنها می‌شود.

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *