دانشمندان گونه های جدیدی از مارمولک را در آسیا کشف کردند

محققان گونه جدیدی از جنس Calotes را از جنوب چین و شمال ویتنام توصیف کردند.

Photographs of live specimens and their habitats: (A) holotype of Calotes wangi; (B) holotype of Calotes wangi hainanensis; (C) allotype of Calotes wangi; (D) allotype of Calotes wangi hainanensis; (E, F) habitats; (G) oral cavity view. Image credit: Huang et al., doi: 10.3897/zookeys.1187.110704.

عکس های نمونه های زنده و زیستگاه آنها: (الف) هولوتیپ Calotes wangi; (ب) هولوتیپ Calotes wangi hainanensis. (C) آلوتیپ Calotes wangi. (د) آلوتیپ Calotes wangi hainanensis. (E, F) زیستگاه; (ز) نمای حفره دهان. اعتبار تصویر: Huang et al., doi: 10.3897/zookeys.1187.110704.

جنس Calotes دارای حداقل 29 گونه در سراسر جهان است، اما آنها عمدتاً در جنوب و جنوب شرقی آسیا پراکنده هستند.

بیشتر گونه های این جنس پراکنش های جغرافیایی باریکی دارند به جز Calotes versicolor که عمدتاً در سراسر قاره آسیا از جنوب شرقی ایران در غرب تا جنوب چین و اندونزی در شرق یافت می شود.

از سال 2009 تا 2022، ما یک سری بررسی های میدانی را در جنوب چین انجام دادیم و تعدادی از نمونه های مجموعه گونه های Calotes versicolor را جمع آوری کردیم و متوجه شدیم که جمعیت آنچه ما فکر می کردیم Calotes versicolor در جنوب چین و ویتنام شمالی است، یک جمعیت جدید است. دکتر یونگ هوانگ، محقق در دانشگاه پزشکی چینی گوانگشی و آزمایشگاه کلیدی حفاظت و استفاده از منابع طب سنتی چینی و طب قومی، گفت: گونه های توصیف نشده و دو زیرگونه.

این گونه جدید که مارمولک باغ وانگ (Calotes wangi) نام دارد کمتر از 9 سانتی متر طول دارد و یکی از ویژگی های متمایز آن زبان نارنجی رنگ آن است.

کالوتس وانگی در جنگل‌های همیشه سبز نیمه گرمسیری پهن برگ و جنگل‌های موسمی استوایی در جنوب چین و شمال ویتنام، بیشتر در مناطق کوهستانی، تپه‌ها و دشت‌های حاشیه‌های جنگل، زمین‌های زراعی، زمین‌های بوته‌ها و حتی کمربندهای سبز شهری یافت می‌شود. هوانگ گفت.

در لبه جنگل فعال است و زمانی که در خطر است به داخل بوته ها می رود یا از تنه درختان بالا می رود تا پنهان شود.

بررسی‌ها نشان داد که مارمولک‌ها شب‌ها روی شاخه‌های درختچه‌ای شیب‌دار دراز می‌کشند و نزدیک شاخه‌ها می‌خوابند.

Calotes wangi از آوریل تا اکتبر هر سال فعال است، در حالی که در مناطق استوایی از مارس تا نوامبر یا حتی بیشتر فعال است و انواع حشرات، عنکبوت ها و سایر بندپایان را می خورد.

محققان تخمین می زنند که گونه جدید در معرض تهدید نیست، اما آنها اشاره می کنند که در برخی مناطق زیستگاه آن تکه تکه شده است.

آنها گفتند: “علاوه بر این، از بدن آنها استفاده دارویی می شود و مارمولک ها نیز خورده می شوند.”

به همین دلیل است که آنها پیشنهاد می کنند که دولت محلی حفاظت از محیط زیست خود را تقویت کند و به پویایی جمعیت توجه زیادی داشته باشد.

نویسندگان کشف خود را در مقاله ای در مجله ZooKeys گزارش کردند.

_____

Y. Huang و همکاران. 2023. بررسی تاکسونومیک مجموعه Calotes versicolor (Agamidae، Sauria، Squamata) در چین، با توصیف یک گونه و زیرگونه جدید. ZooKeys 1187: 63-89; doi: 10.3897/zookeys.1187.110704

Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *