چین مدعی توسعه سلاح ریلی الکترومغناطیسی با قابلیت شلیک گلوله‌های مافوق صوت شد

[ad_1]

مهندسان نیروی دریایی چین مدعی هستند که یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی ساخته‌اند که می‌تواند چندین گلوله را با سرعت مافوق صوت، بدون وارد‌‌ساختن هیچ آسیبی به ساختار خود، شلیک کند. سرعت گلوله‌های این سلاح ریلی 6 ماخ یا 2 کیلومتر بر ثانیه و برد فوق‌العاده آن نیز بین 100 تا 200 کیلومتر است. در طول آزمایش، این سلاح با کمک هوش مصنوعی 120 گلوله را بدون نقص شلیک کرد. چنین سلاحی می‌تواند توازن قدرت را در صحنه جهانی تغییر دهد.

براساس گزارش SCMP، مهندسان چینی موفق شده‌اند یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی بسازند که پس از شلیک مداوم آسیبی نمی‌بیند. پیش‌ازاین، ایالات‌متحده با صرف هزینه‌های بسیار، موفق به ساخت چنین سلاحی نشده بود و در سال 2021 فرایند ساخت آن را لغو کرد. یکی از محققان این فناوری می‌گوید که این پیشرفت نشان‌دهنده تغییر پارادایم از انرژی شیمیایی به الکترومغناطیسی است. مهم‌ترین مزیت یک سلاح الکترومغناطیسی، شلیک مداوم است و چین با موفقیت به آن دست یافته است.

سلاح ریلی الکترومغناطیسی چین؛ فراتر از یک جنگ‌افزار

نیروی دریایی ایالات‌متحده بعد از دهه‌ها سرمایه‌گذاری هنگفت روی تحقیقات سلاح‌های ریلی، در سال 2021 این پروژه را رها کرد؛ زیرا مسائل مهندسی، فناوری و مالی مانع ادامه آن شد و درعوض این کشور تمرکز خود را به کار روی موشک‌های مافوق صوت تغییر داد. یکی از مشکلات اصلی ایالات‌متحده این بود که سلاح ریلی آن نمی‌توانست فشار و فرسودگی ناشی از شلیک مکرر را تحمل کند.

حالا چین با سیستم اندازه‌گیری و تشخیص خود توانسته است بر این مشکل غلبه کند. این سیستم که قادر به تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیش از 100 هزار حسگر است، تقریباً 10 برابر تعداد حسگرهای موجود در یک هواپیمای مدرن، امکان شناسایی بلادرنگ و رفع مشکلات احتمالی را در عرض چند میلی‌ثانیه فراهم می‌کند. براساس گزارش‌ها، این فناوری با هوش مصنوعی چندین بار سلاح را از آسیب جدی نجات داده است که نقش مهم آن در تضمین طول عمر عملیاتی سلاح ریلی را نشان می‌دهد.

کاربردهای این فناوری پیشگام بسیار فراتر از جنگ دریایی است. این فناوری می‌تواند حمل‌ونقل پرسرعت را از طریق توسعه لوله‌‌های خلأ برای قطارها متحول کند. این‌چنین حمل‌ونقل‌هایی می‌توانند از سرعت صوت فراتر روند. علاوه‌براین، این فناوری با تسهیل پرتاب موشک‌های ارزان‌تر و کارآمدتر می‌تواند سفرهای فضایی را دگرگون کند.

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *