گوگل از سال 2024 کوکی‌های شخص ثالث را در کروم مسدود می‌کند

[ad_1]

گوگل طرح بزرگ خود برای مسدودکردن کوکی‌های شخص ثالث در کروم را به‌زودی آغاز می‌کند. بسیاری از وب‌سایت‌ها از کوکی‌ها برای ردیابی فعالیت کاربران در سراسر وب استفاده می‌کنند و حالا گوگل چهار سال پس از اپل قصد دارد پشتیبانی کروم از آن‌ها را در سال 2024 متوقف کند.

پایان پشتیبانی از کوکی‌های شخص ثالث در گوگل کروم

براساس پست جدیدی که در وبلاگ گوگل منتشرشده، غول موتور جستجو از 4 ژانویه (14 دی) آزمایش ویژگی جدیدی با نام Tracking Protection را آغاز می‌کند که به‌طور پیش‌فرض دسترس وب‌سایت‌ها به کوکی‌های شخص ثالث را محدود می‌کند. این ویژگی ابتدا در دسترس گروه کوچکی از کاربران کروم قرار خواهد گرفت (1 درصد از کاربران سراسر جهان) و سپس در نیمه دوم سال 2024 استفاده از کوکی‌های شخص ثالث برای تمام کاربران اندروید و دسکتاپ کروم متوقف خواهد شد. از آنجایی که کروم در iOS اساساً یک نسخه بازسازی‌شده از سافاری است، این طرح روی آن قابل اجرا نیست.

کاربرانی که به ویژگی Tracking Protection دسترسی پیدا می‌کنند، نوتیفیکیشن تصویر بالا را دریافت خواهند کرد.

غول فناوری همچنین در پست خود توضیح می‌دهد که «اگر سایتی بدون کوکی‌های شخص ثالث کار نمی‌کند و کروم متوجه مشکلاتی شده باشد»، گزینه‌ای برای فعالسازی موقت کوکی‌های شخص ثالث وجود خواهد داشت.

گوگل از سال 2020 در تلاش بوده تا راهی برای قطع دسترسی به کوکی‌ها در کروم پیدا کند و در اوایل سال گذشته میلادی از Privacy Sandbox رونمایی کرد. ایده اصلی غول فناوری این است که داده‌های کاربران به‌صورت ناشناس برای تبلیغ‌کنندگان ارائه شود و به این طریق بهتر از حریم خصوصی کاربر محافظت کند. همچنین این شرکت قرار بود تا برنامه خود را در سال 2023 اجرا کند اما حالا از سال 2024 شاهد غیرفعالسازی کوکی‌‌های شخص ثالث در کروم خواهیم بود.

در همین حال، رگولاتوری‌هایی مانند سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) احتمالاً ویژگی جدید Tracking Protection گوگل را زیر نظر خواهند داشت تا اطمینان پیدا کنند که در زمینه فروش تبلیغات مزیت ناعادلانه‌ای برای این شرکت نداشته باشد.

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *