اینتل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi3 در رقابت با انویدیا و AMD رونمایی کرد

[ad_1]

اینتل شب گذشته از تراشه‌های جدید خود رونمایی کرد، از جمله Gaudi3 که یک تراشه هوش مصنوعی محسوب می‌شود. Gaudi3 سال آینده عرضه خواهد شد و قرار است با تراشه‌های رقیب انویدیا و AMD که مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ و قدرتمند از آن‌ها بهره ‌می‌برند رقابت کند.

مهم‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، با کمک پردازنده‌های گرافیکی انویدیا روی فضای ابری اجرا می‌شوند. همین دلیل باعث شده تا سهام انویدیا تا به امروز نزدیک به 230 درصد رشد داشته باشد، در حالی که سهام اینتل فقط 68 درصد افزایش پیدا کرده است. به‌همین دلیل شرکت‌هایی مانند AMD و اکنون اینتل تراشه‌هایی را معرفی می‌کنند که امیدوار هستند بتواند شرکت‌های هوش مصنوعی را به خود جذب کند.

رقبای تراشه هوش مصنوعی اینتل

هرچند اینتل مشخصات کمی از تراشه خود ارائه کرده است، اما Gaudi3 با چیپ H100 انویدیا و چیپ MI300X آینده AMD که سال 2024 عرضه خواهد شد، رقابت می‌کند. اینتل از سال 2019 و زمانی که یک توسعه‌دهنده تراشه به نام Habana Labs را خریداری کرد، مشغول توسعه تراشه‌های Gaudi بوده است.

«پت گلسینگر»، مدیرعامل اینتل در مراسم رونمایی از تراشه‌های جدید این شرکت که شب گذشته در نیویورک برگزار شد، گفت:

«ما شاهد هیجان بسیار زیادی برای هوش مصنوعی مولد، ستاره اصلی سال 2023 بوده‌ایم. فکر می‌کنیم که قابلیت‌های هوش مصنوعی رایانه‌های شخصی سال آینده اهمیت زیادی خواهند شد.»

اینتل همچنین روز گذشته از نسل چهاردهم پردازنده‌های لپ‌تاپ خود موسوم به Meteor Lake رونمایی کرد که اولین پردازنده‌های این شرکت با NPU یا «واحد پردازش عصبی» محسوب می‌شوند تا امور مربوط به هوش مصنوعی را به‌طور تخصصی پردازش کنند. پردازنده‌های نسل پنجم Xeon دیگر محصولی بود که توسط اینتل معرفی شد. به گفته این شرکت جدیدترین پردازنده‌های سری Xeon آن به‌ویژه برای استنباط یا فرآیند استقرار یک مدل هوش مصنوعی مناسب خواهند بود که نسبت به فرآیند آموزش انرژی کمتری مصرف می‌کند.

[ad_2]
Source link

  • 1
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *