سؤال‌هایی که بی پاسخ مانده‌اند

[ad_1]

صورت‌های مالی حسابرسی شده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به تازگی منتشر شده است. این صورت مالی یک ساله و منتهی به 31 شهریور 1402 است که نکات قابل توجهی درباره درآمدها و هزینه‌‌های این سازمان دارد. اطلاعات منتشر شده در این فایل مالی نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد تا جزئیات برخی از آنها مشخص شود.

درآمد عملیاتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران طی یک سال رشد 60 درصدی را تجربه کرده و به بیش از 15.7 میلیارد تومان رسیده است. در سوی مقابل نیز بهای تمام شده درآمدها نزدیک به 60 درصد رشد داشته و حدود 14.6 میلیارد تومان گزارش شده است.

علاوه بر درآمد عملیاتی 15.7 میلیارد تومانی، نصر تهران در سال مالی یاد شده از روش‌های دیگر به درآمد 547 میلیون تومانی دست یافته است که ناشی از سود سپرده کوتاه مدت گزارش شده است.

بخش اعظم درآمدهای عملیاتی این سازمان از درآمد حق عضویت اعضا حاصل می‌شود، روالی که در سایر استان‌ها نیز وجود دارد. این نهاد صنفی در طول سال مالی 1402، رقم 14.7 میلیارد تومان از حق عضویت افراد دریافت کرده است. درآمد حق ورود به عضویت اعضا نیز حدود یک میلیارد تومان گزارش شده است.

«حسین اسلامی» رئیس سازمان نصر تهران در اولین نشست خبری هیئت مدیره دوره ششم، اعلام کرد می‌خواهند تحول ایجاد کنند. او سه سال بعد از این وعده در گفت‌وگویی که اردیبهشت سال 1402 با پیوست داشت، بحث میزان درآمد را یکی از مصداق‌های تحول وعده داده شده عنوان کرد و گفت: «بالای 90 درصد درآمد ما حق عضویت بود اما بودجه امسال ما 70 درصد درآمدمان حق عضویت است و 30 درصدش از سایر منابع است.»

طبق گزارش مالی حسابرسی شده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، این نهاد در سال 1401 از حق عضویت اعضا درآمد 9 میلیارد تومانی و در سال 1402 از این مسیر درآمد 14.7 میلیارد تومانی داشته است. جمع درآمدهای عملیاتی و سایر درآمدهای نصر تهران در سال 1401 و 1402 نیز به ترتیب 12.2 میلیارد تومان و 20.2 میلیارد تومان بوده است. براین اساس، 70 درصد درآمد این نهاد صنفی در سال 1401 و سال 1402 از حق عضویت اعضا حاصل شده است.

البته در ازای بخش قابل توجهی از درآمدهایی که فارغ از حق عضویت به دست آمده‌اند، هزینه‌های قابل توجهی نیز صورت گرفته است. کسر هزینه‌ها نشان از درآمد خالص تنها 5 میلیون تومانی دارد. بنابراین تحقق وعده یاد شده، هزینه‌کرد قابل توجهی داشته و عملاً سود دفتری برای این مجموعه به همراه نداشته است، اما به آنها برای اجرای برنامه‌های مختلفشان، از جشن روز ملی فناوری تا الکامپ کمک کرده است.

هزینه حدود 1.8 میلیارد تومانی برای یک مراسم

در جزئیات درآمد عملیاتی نصر تهران، بخشی با عنوان «خالص درآمدها و هزینه‌های عملیاتی» وجود دارد که حدود 5.5 میلیون تومان بوده است. این رقم پس از کسر هزینه‌ها از درآمدهای اقدامات مختلف نصر تهران حاصل شده است.

بیشترین هزینه صورت گرفته در این بخش مربوط به مراسم روز ملی فناوری اطلاعات است. این مراسم که نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه داشته، چه قبل از برگزاری و چه پس از برگزاری با انتقادهایی روبه‌رو شده است. آن هم در سالی که فیلترینگ و وضعیت اینترنت ضربه‌های بسیاری را به کسب‌وکارها وارد کرده بود.

در این مراسم سخنرانی چهره‌هایی از دولتی همچون وزیر ارتباطات که تا پیش از این -دست کم به شکل عمومی- پاسخگوی فعالین صنفی نبودند نیز انتفاد برانگیز شد. آقای زارع‌پور، در آذر 1401 با وجود دعوت از او، در تریبون آزاد صنفی شرکت نکرده بود و نماینده‌ای نیز برای شرکت در این جلسه نفرستاد، در روز فناوری اطلاعات تریبونی در اختیارش قرار گرفت تا یک طرفه صحبت کند.

همان طور که گفته شد این مراسم هزینه‌ای یک میلیارد و 800 میلیون تومانی به همراه داشت، اما اشاره‌ای به جزئیات آن نشده است.

البته این جشن حدود یک میلیارد تومان درآمد نیز برای نصر تهران به همراه داشت. طبق صورت مالی منتشر شده شرکت داده‌ورز جویا مبلغ 300 میلیون تومان، تندر نور مبلغ 500 میلیون تومان، تجارت الکترونیک فردا مبلغ 150 میلیون تومان و داده‌پردازی معتمد تیس نیز 100 میلیون تومان نیز برای این مراسم پرداخت کردند.

بحث پرداخت شرکت‌ها برای مراسم‌های صنفی موضوعی طبیعی است. به طور مثال شرکت «نوآوران ارتباطات دوران» برای ضیافت شام افطاری 1402 نصر مبلغ 90 میلیون تومان پرداخت کرده بود.

نصر تهران از برگزاری نمایشگاه الکامپ، که انتقادها به آن نیز کم نبود، مبلغ 915 میلیون تومان درآمد کسب کرد. بنابر اعلام این سازمان صنفی، هزینه‌های برگزاری نمایشگاه الکامپ در حدود 200 میلیون تومان بوده است که این امر نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد.

نیاز به شفاف‌سازی بیشتر

به نظر می‌رسد بخش‌های هزینه‌ای صورت مالی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نیاز به توضیحات بیشتر دارد. 285 میلیون تومان هزینه کادو و هدایا که نسبت به سال 1401 افزایش 77 درصدی دارد، 245 میلیون تومان هزینه سفر و ماموریت که این رقم برای سال گذشته صفر بود و به‌نظر می‌رسد هزینه سفرهای استانی ریاست نصر تهران در این بخش کم‌رنگ نباشد.

همچنین 154 میلیون تومان نیز صرف نشست‌های خبری خبرنگاران شده است که برخی از این جلسات آنلاین بوده و با کسر هزینه‌های همچون پذیرایی، نیاز به شفاف‌سازی بیشتر دارد. با توجه به اینکه بیشتر نشست‌های خبری نصر معمولا در ساختمان خودش انجام می‌شود، احتمالا بخش قابل توجهی از این 154 میلیون تومان، کادو به خبرنگاران بوده است.

هزینه 466 میلیون تومانی تبلیغات نیز در نوع خود قابل توجه است. حوزه‌ای که عدد صفر برای سال 1401 جلوی آن ثبت شده است. آنطور که پیداست هیئت مدیره سازمان باید هزینه‌کرد این مبالغ را به طور جزئی‌تر شفاف کنند، اینکه تبلیغات به چه شرکت‌هایی داده شده و برای چه موضوعاتی صرف شده است و در نهایت خروجی آن چه بوده است. از سوی دیگر این سوال نیز مطرح است که هیات‌مدیره نصر تهران چرا صرفا در سال آخر فعالیت خود تصمیم به تبلیغات گسترده گرفته است.

[ad_2]
Source link

  • 1
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *