در رفع محدودیت‌های اینترنت موفق نبودیم؛ اما چه نهادی موفق بود؟

[ad_1]

رئیس نصر تهران در نشست خبری «هم‌آفرینی صنفی» اعلام کرد که آن‌ها طی سه سال گذشته، تمام تلاش خود را برای برقراری تعامل با دولت و نهادهای تصمیم‌گیر پیرامون مشکلات اینترنت و فیلترینگ به‌کار گرفته‌اند اما موفق به ایجاد تغییر در این زمینه نشده‌اند. او اعلام کرد که این مورد نقطه‌ضعفی در کارنامه آن‌ها محسوب می‌شود، اما به گفته او، هیچ نهادی تاکنون نتوانسته است تغییری در این زمینه ایجاد کند.

«حسین اسلامی» در نشست خبری که هم‌آفرینی صنفی برگزار کرد، در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که صندلی صنفی چه چیزی دارد که بسیاری از افراد در دوره حاضر به‌دنبال آن هستند؟ به دیجیاتو گفت: «اگر این تیم نبود قطعاً من به‌تنهایی وارد دور جدید نمی‌شدم. اگر کسی به‌تنهایی قبول کند که رئیس هیئت‌مدیره شود، در طول سه سال چنان بر او می‌گذرد و آن‌قدر اذیت می‌‌شود که رفتن هم خوشحالش می‌کند. اتفاقی که برای من افتاد، این بود که تا روز آخر همه کمکم کردند و فشار روی شخص من نبود، ولی در دوره قبل فشار روی آقای اثنی‌عشری، مدیر سابق نصر تهران بود و گاهی در مجمع هم هیئات مدیره پشت او نمی‌ایستاد. در دوره حاضر دوست دارم به‌عنوان یک عضو ساده در هیئات مدیره این سازمان ظاهر شوم.»

او تأکید کرد که اگر تقسیم‌کار به‌درستی صورت بگیرد، افراد می‌توانند هم به کسب‌وکار خود برسند و هم کار صنفی کنند: «همه افرادی که اینجا هستند کسب‌وکار خودشان را دارند. در دوره گذشته، من ۸ ساعت در هفته در جلسات بودم و باقی را خارج از ساعات اداری انجام می‌دادم. پس فرق حال‌حاضر با دوره‌های قبل این است که ابزارهای لازم برای مدیریت وجود دارد و می‌توان در بسیاری از ساعات خارج از وقت اداری با ابزارهای آنلاین در جلسات بود.»

اما آیا فعالیت صنفی در دوران حاضر جواب می‌دهد؟ اصلاً نصر می‌تواند با نهادهای دولتی و حاکمیتی صحبت کند؟ اسلامی در پاسخ به دیجیاتو گفت: «من اعتقاد ندارم که فعالیت صنفی جواب نمی‌دهد؛ ما در برخی از بخش‌های حوزه خودمان، مثل PSPها، VODها، ISPها و… که گسترش زیادی پیدا کرده است، کمک می‌کنیم. حتی بازیگران این حوزه می‌آیند و از ما کمک می‌خواهند.»

«در برخی مسائل که تصمیم‌ها براساس نهاد امنیتی است، نتوانستیم مؤثر واقع شویم»

اسلامی تأکید کرد که در برخی موارد که تصمیمات امنیتی می‌شود، آن‌ها نتوانسته‌اند مشکل را حل کنند: «در این صورت نظام صنفی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند. ما در رفع محدودیت‌های اینترنت موفق نبودیم؛ اما چه کسی موفق بوده است؟ برخی از این مشکلات را نظام صنفی که هیچ، اتاق بازرگانی هم نمی‌تواند کاری برایش کند. بااین‌حال، ما به‌صراحت گفتیم که نتوانستیم. درحال‌حاضر برای اولین‌بار در برنامه هفتم توسعه، اسم نظام صنفی آمده و از همه دستگاه‌های اجرایی خواسته شده است تا نظر نظام صنفی را در مصوبات خود لحاظ کنند و این دستاورد بزرگی است. ما خودمان در نظام صنفی هنوز بزرگی این مصوبه را درک نکرده‌ایم.»

اسلامی تأکید کرد که از ضعف نصر تهران دفاع نمی‌کند، اما باور دارد که کار صنفی جواب می‌دهد؛ او برای دفاع از حرف خود موضوع پلمب بودن دیجی‌کالا را مطرح کرد: «من از ضعف خودمان دفاع نمی‌کنم، اما معتقدم که کار صنفی جواب می‌دهد. مثلاً در اتفاقی که برای دیجی‌کالا افتاد؛ ما تمام تلاشمان را کردیم و به ما برچسب فعال سیاسی هم زدند. بعد از رفع پلمب، من به مدیران این شرکت گفتم که حتی شما به این بزرگی هم گاهی نمی‌توانید مشکلات خود را به‌تنهایی مدیریت کنید و نیاز به صنف دارید.»

«جلسات مختلفی برای رفع مشکلات اینترنت برگزار کردیم»

او درباره چرایی عدم انتشار گزارش‌های تخصصی پیرامون مشکلات اینترنت به دیجیاتو گفت: «ما هم ابتدای امر میزان آسیب‌دیدگی را محاسبه کردیم و به ما برچسب‌هایی زده شد. ولی به‌طور شفاف، مسئله این است که مجموعه‌هایی که به کشور اینترنت می‌دهند، راضی نمی‌شوند که گزارششان را به این راحتی در اختیار نهادها قرار دهند. گزارش انجمن تجارت الکترونیک خوب بود اما آیا تأثیری هم داشت؟ ما هم تلاش کردیم و به رئیس‌جمهور درباره مشکلات اینترنت گفتیم و همچنین با قائم‌مقام وزیر در یک جمع ۱۲ نفره (از اعضای کمیسیون مصادیق مجرمانه) جلسه داشتیم و با کارگروه فیلترینگ درباره رفع فیلتر گوگل پلی صحبت کردیم و هزاران کار دیگر…اما به نتیجه نرسیدیم.»

رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران درباره صورت‌های مالی منتشر‌شده به دیجیاتو گفت که بازرس و حسابرس این صورت مالی را تأیید کرده‌اند و جزئیات آن را نیز شفاف بیان خواهند کرد. به گفته وی، هزینه ثبت‌شده برای هدایا که با رشد تقریباً ۸۰ درصدی همراه بوده، بابت نشان سازمان نظام صنفی بوده است که شب عید سال گذشته برای تمامی اعضا تدارک دیده شد.

براساس گزارش مالی نصر، روز فناوری اطلاعات نیز نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه داشته است؛ رقمی که از نظر مدیران نصر تهران رقم بالایی نیست و برای برگزاری چنین مراسمی منطقی به‌نظر می‌رسد. اسلامی در این مورد گفت: «در سال‌های قبل از ابزار اسپانسرشیپ کم استفاده می‌شد، اما امسال یک میلیارد و 50 میلیون تومان اسپانسرشیپ برای این رویداد گرفته شده است.» به گفته او، هزینه‌های این رویداد نیز شامل پذیرایی، فضا، کنسرت و… بوده و پذیرایی برای 1600-1500 نفر که ثبت‌نام کرده بودند، انجام شده است: «قرارداد این هزینه‌ها موجود است و کلیات در هیئت‌مدیره تأیید شده است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در ماه‌های اخیر وام‌های خرد به نصرهای سایر شهرهای کشور پرداخت داشته است یا خیر، گفت: «احمدی‌نژاد از این کارها می‌کرد.» هرچند خزانه‌دار نصر در همین جلسه اعلام کرد که درباره اعطای این وام‌ها در مجمع اطلاعات دقیق‌تری ارائه خواهد شد و دیجیاتو از رسیدن به پاسخ دقیق این پرسش بازماند.

«رضا قربانی»، عضو هیئت‌مدیره نصر نیز در پاسخ به شبهات موجود در گزارش مالی نصر اعلام کرد عددی که برای یکی از خبرنگاران حوزه فناوری در این گزارش آمده، عدد بسیار کمی است؛ چرا که کاری که این فرد انجام داده از تولید محتوا، انتشار ویژه‌نامه، مجری‌گری، ساخت ویدئو و… بوده است که عدد بسیار بیشتری را می‌طلبد: «رویدادی که با حضور 1600 نفر فعال صنفی برگزار شده باشد و هزینه‌اش یک میلیارد و 800 شده باشد، سراغ ندارم.»

قربانی باور دارد سازمان نظام صنفی که به‌علت ارتباطات ضعیفش با مجلس نتوانست پروژه نمافا را جلو ببرد، حالا ارتباطات بسیار قوی با این نهادها دارد: «ما در پایان دوره‌ای هستیم که مجلس نصر را می‌شناسد و این‌ها کار برندینگ است. برندینگ این نیست که با فروش بیشتر و شاخص مارکتینگی خودش را اندازه‌گیری کند.»

«نخواستیم بسیاری از دستاوردهای کمیسیون فین‌تک رسانه‌ای شود!»

با نگاهی به وب‌سایت نصر تهران می‌توان دید که این وب‌سایت ناقص عمل کرده است. به‌عنوان مثال، در بخش عملکرد کمیسیون فین‌تک تنها به دو دستاورد اشاره شده و براساس صورت‌جلسات مندرج در این وب‌سایت، به‌نظر می‌رسد که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز هیچ جلسه‌ای در کمیسیون انجام نشده است. رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران، با پذیرش نقص وب‌سایت نصر تهران اعلام کرد که آن‌ها اقدامات مختلفی انجام داده اما بسیاری از این موارد را رسانه‌ای نکرده‌اند: «چندان علاقه‌ای به سروصدا نداریم. واقعیت این است که درحال‌حاضر تصمیمی نیست که بانک مرکزی در حوزه فناوری بگیرد و نظرات نظام صنفی را موردتوجه قرار ندهد. نامه‌ای که اخیراً از طرف مجلس به سازمان نظام صنفی برای اظهارنظر درباره طرح رمزارزها ارسال شد، نشان می‌دهد که در همه موارد از ما نظر می‌خواهند.»

قربانی تأکید کرد که بیش از هفتاد شرکت تقاضای ورود به کمیسیون را داشتند: «از بین آن ۷۰ شرکت، ۳۳ شرکت وارد کمیسیون شدند و یکی از پرتقاضاترین کمیسیون‌ها بوده است. باقی اعضا از طریق گروهی به نام حامیان، در جریان مطالبات و مسائلی که در گروه مطرح می‌شود، هستند. به‌دلیل خاصیت اینکه بعضی از موضوع‌ها در صورت کشیده‌شدن به فضای عمومی، حاشیه ایجاد می‌کند، از طریق کانال‌های رسمی موضوع دنبال می‌شود. هیچ شرکتی نیست که تقاضا داشته باشد که در کمیسیون یا در گروه حامیان حضور داشته باشد و الان در آنجا فعال نباشد.»

[ad_2]
Source link

  • 0
  • 0

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *